Ishavsbyen Helse

Dagens helseråd – Krøkebær

Og selvsagt, litt mosjon – og MASSE frisk og god luft!! Her e oppskrifta:

  1. Legg fra dæ nettbrett, smarttelefon, ubetalte regninger, bekymringer og kranglate unga. Pakk litt mat og kaffe i sekken, spenn på dæ turskoan, og kom dæ ut i skogen/fjellet/ marka. Det som passer best for dæ.
  2. Plukk dæ ei bøtte med deilig Krøkebær – et av naturens mange underverk! Dessverre undervurdert av mange av oss (se; faktadel litt senere i teksten). Ps. Lurt å plukke for hånd, så slepp du å få med dæ så mye rusk og rask..
  3. Mens du plukker – prøv å ikkje tenke på stort annet enn å plukke bær…. Må kanskje øves litt på, men om du klare det, så e det virkelig god medisin for alt fra stresset hode, til stiv nakke og kranglete mage!!
  4. Ta mange kaffepauser. Ta gode magadrag, og kjenn kor fantastisk frisk og fin lufta e! Ren luft e i ferd med å bli mangelvare veldig mange steder i verden. Vi e så heldig at vi kan stikke ut og fylle kroppen med herligheten når vi måtte ønske!
  5. Når bøtta e full – smil, og ta med «byttet» hjem. Grovrensk bæra (ta ut blader, ødelagte bær og annet). Skyll i kaldt vann, og fyr i gang saftpressa! (Juicemaskin, kjøkkenmaskin eller evt. manuelt). Skvis ut så mye saft som overhodet mulig av bærene. Dersom du bruker juicemaskin, husk å presse alt som havner i oppsamligskolben manuelt til slutt: den beste safta er der.
  6. Fordel safta på mange små flasker eller glass som er egnet for frysing. Putt i fryseren, og voila – du har x antall fullstendig naturlige vitaminbomber som du kan posjonere utover vinteren. NB! Ikke varmebehandle safta – da herpe du seriøst med næringsinnholdet. Bl.a. så ødelegges enzyminnholdet, og de trenger vi!!Litt fakta om Krøkebæra

Også kalt «Krekling». Det er utrolig mye Krøkebær der ute, og dessverre står mesteparten av denne fantastiske ressursen igjen i marka når høsten går mot vinter. Det er synd, fordi Krøkebæra har så høyt næringsinnhold, at vi trygt kan kalle den en av naturens mange supervekster (faktisk har den vært brukt både som mat og medisin her oppe på berget i lange tider). Den er proppfull av antioksidanter, faktisk mer enn selveste Blåbæra! Den er også full av C-vitaminer og enzymer for å nevne nåkka.

Helsegevinstene ved å innta Krøkebær e omfattende: virker forebyggende mot kreft, forbygger hjerte-karsykdommer, forebygger hjernesykdommer, forbedrer blodsirkulasjonen, bedrer hukommelsen, virker betennelsesdempende, stimulerer kroppens avgiftingsevne, stimulerer immunforsvaret, motvirker infeksjoner, revmatisme og gikttilstander – for å nevne noe.

Og dessuten så smake det jo fortreffelig!! Som saft, som shot, smootie, vin eller likør.  GOD TUR!